Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet, które uzyskały pozwolenie na studiowanie medycyny we Włoszech. Dumna i zdeterminowana w dążeniu do celu uzyskała doktorat z psychiatrii, a w trakcie swojej pracy zawodowej coraz bardziej pochylała się nad kwestiami dzieci, ich rozwoju i edukacji. Z licznych badań i obserwacji, na przestrzeni lat zrodziła się niezwykła myśl pedagogiczna, która w wielu aspektach wciąż wydaje się innowacyjna. Spojrzenie na wychowanie jako wspieranie dziecka, pomaganie mu w osiągnięciu samodzielności wciąż dla wielu rodziców, a także pedagogów, wymaga bowiem całkowitego przewartościowania stosowanych dotychczas metod.
Książka:
Zrozumieć Montessori
Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka
Autor: Małgorzata Miksza
Wydawnictwo: Impuls
Ilość stron: 130 Rok I wydania: 2014
Książka Zrozumieć Montessor. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dzieci” jest swoistym przewodnikiem po myśli pedagogicznej znakomitej włoszki. Autorka publikacji, Małgorzata Miksza, ukończyła wiele kursów i szkoleń z zakresu pedagogiki Montessori, a jej doświadczenie w pracy z metodami wybitnej pedagog obejmuje pracę w licznych placówkach. Ponadto Małgorzata Miksza jest m.in. prezesem Polskiego Stowarzyszenia Montessori oraz autorką licznych publikacji dotyczących omawianego nurtu.
W swojej książce autorka przybliża najważniejsze założenia pedagogiki Montessori, pomagając zarówno rodzicom, jak i nauczycielom wniknąć w niezwykłą spuściznę lekarza, pedagoga i naukowca, jakim była Maria Montessori. Ta niewielka pozycja przybliża czytelnikowi zarówno życiorys znakomitej pedagog, jak i jej koncepcje wychowawcze. Autorka opisuje idee Marii Montessori, wielokrotnie cytując fragmenty jej prac i przybliżając czytelnikowi obserwacje i wnioski wspaniałej pedagog. Ostatni rozdział publikacji stanowi natomiast omówienie otoczenia sprzyjającego rozwojowi dziecka.
Pomoce naukowe, wyposażenie sal i przystosowanie otoczenia do potrzeb dziecka, są ogromnie istotne w metodach nauczania proponowanych przez Marię Montessori. Autorka omawianych zasad pedagogicznych sama wymyśliła i wdrażała w prowadzonych przez siebie placówkach pomoce naukowe, które pomagały dzieciom rozwijać się samodzielnie w wielu sferach. Małgorzata Miksza także jest pomysłodawczynią pomocy typu Montessori, a w swojej publikacji poświęca tym przedmiotom sporo miejsca, wyjaśniając zarówno sposób ich użytkowania, jak i wpływ, jak mogą i powinny wywierać na młodych odkrywców.
Publikację uzupełniają liczne ilustracje, a także kilka grafik, które obrazują część omawianych przez autorkę montesoriańskich pomocy naukowych. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, ponieważ pozwala dokładniej przybliżyć czytelnikowi nie tylko zamysł wykorzystania danej pomocy, ale także jej wygląd. Niestety zdjęcia, a dokładniej stroje przedstawionych na nich dzieci, sugerują, że zostały one wykonane kilkanaście lat temu, co w pewnym sensie utrudnia odbiór treści, gdyż prowadzi do skojarzenia z dawnymi metodami wychowawczymi.
Podsumowując, książka przedstawia czytelnikowi zarówno postać Marii Montessori, jak i jej metody pedagogiczne. Bez wątpienia wiele wartościowych informacji zaczerpną z niej zarówno rodzice, jak i nauczyciele, którzy chcieliby zgłębić idee Montessori, wprowadzić je w swojej pracy, czy też rodzinie. Publikacja zawiera wiele wskazówek na temat tego, w jaki sposób dzieci postrzegają świat, jak przebiega ich proces myślowy i jak dorośli opiekunowie mogą pomagać im w rozwoju. Lektura książki przez dorosłych może więc być wartościową także dla ich pociech.